Z roku na rok przedsiębiorcom nie ubywa obowiązków związanych z rozmaitymi rozliczeniami z podmiotami takimi jak ZUS czy urząd skarbowy. Warto pamiętać, że prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą – w razie istotnych uchybień w obowiązkach – odpowiada się całym majątkiem (firmowym i prywatnym) przed organami skarbowymi. Wiele osób postanawia zlecić prowadzenie księgowości swojej firmy zewnętrznym podmiotom, takim jak na przykład biuro rachunkowe Warszawa. Warto zadać sobie jedno pytania: jak duża jest jego odpowiedzialność za prowadzenie ksiąg rachunkowych?
Czy warto samodzielnie prowadzić księgowość swojej firmy?
Niektórzy przedsiębiorcy, zwłaszcza ci początkujący, którzy chcą ograniczyć koszty do minimum, zastanawiają się, czy nie lepiej samodzielnie prowadzić wszelkie kwestie rozliczeniowo-podatkowe w firmie. Szybko się jednak okazuje, że takie rozwiązanie okazuje się niespecjalnie tańsze, a tym bardziej bezpieczniejsze czy wygodniejsze. Biorąc pod uwagę nowoczesne rozwiązania, jakimi dysponuje księgowy (m.in. systemem online do przesyłania faktur i księgowania wydatków), korzystanie z usług profesjonalisty daje dostęp do narzędzi już w cenie abonamentu. Nie wiąże się więc z dodatkowymi kosztami. Pozwala ograniczyć też czas zużyty na wczytywanie się w nowelizacje ustaw, które mogą przyprawić o ból głowy.
Jak dużą odpowiedzialność za swoje błędy ponosi biuro rachunkowe?
Biuro rachunkowe, choć uzyskuje pełnomocnictwo na prowadzenie rachunkowości danej firmy, nie ponosi pełnej odpowiedzialności za ewentualne błędy wynikające z niedopełnienia obowiązków spoczywających na samym przedsiębiorcy (na przykład na zaniechaniu wykonania przelewu do ZUS i US). Nie oznacza to jednak, że za niestaranność nie grozi księgowym odpowiedzialność karna. Pokrzywdzony przedsiębiorca ma prawo domagać się na drodze postępowania cywilnego odszkodowania za poniesione straty. Oprócz tego przepisy prawa polskiego obligują wadliwie działające biuro rachunkowe do pokrycia kosztów powstałych z jego winy.